Как стресът се отразява върху лицето?

Стресът, с който ежедневно се срещаме е в основата на някои от най-тежките психически проблеми, както и редица други заболявания. Непрекъснатото напрежение влияе неблагоприятно върху целия организъм и оставя своите първи признаци върху лицето. Неслучайно казваме, че лицето е огледало на емоциите, то неусетно запечатва всички онези моменти на усмивки, радост, тъга и умора, за да ни напомни за тях след години. По същия начин и преживеният стрес се изписва върху лицето и оставя своя отпечатък. 

Затова в тази статия ще разгледаме подробно как да разпознаем напрежението в ежедневието, кои са кожните проблеми, които може да предизвика върху лицето и какви са възможностите за тяхното подобрение.

Какво представлява стресът?

Всеки би могъл да даде отговор но този въпрос, според много проучвания голям процент от хората не разпознават симптомите на стрес и прекомерно напрежение.
Накратко, стресът е възприеман като силно напрежение, което обикновено е предизвикано от отрицателно физическо или емоционално въздействие или преживяване. Той може да бъде провокиран от редица фактори от ежедневието като напрежение в работата, битови проблеми, преживян инцидент, невъзможност за вземане на решение в конкретна ситуация и др. 

Когато един човек е подложен на стрес, независимо дали осъзнава или не състоянието си, тялото  увеличава отделянето на хормоните кортизол и адреналин, които преминавайки в кръвта причиняват свиване на артериите, съкращаване на мускулите и повишаване на сърдечното и кръвно налягане.

Стресът може да засегне психиката, слуха, сетивата, но преди всичко най-често се отразява върху кожата. Ето и кои са най-честите кожни проявления, които предизвиква:
 

1. Суха и дехидратирана кожа

Както вече споделихме, стресът повишава нивата на кортизола и намалява способността на най-големия човешки орган да задържа вода. 
Междувременно циркулацията се забавя и до кожата достигат все по-малко важни хранителни вещeства, които са отговорни за нейния красив и свеж вид. Вследствие кожата става суха, видимо дехидратирана, възможно е да се появи дори екзема.
 

2. Бръчки

Постоянното мускулно напрежение, характерно за стреса, провокира появата на нови бръчки или задълбочава стари такива. Кортизолът, от своя страна, предизвиква повишаване на кръвната захар - състояние, което вреди на колагена и еластина, които са едни от най-важните характеристики на красивата, гладка и млада кожа.


3. Акне 

Хормоните, които организмът произвежда по време на стрес, влияят върху мастните жлези и често могат да предизвикват появата на акне или да задълбочат такова. Стресът може да провокира и някои хора да стискат и чоплят появилите се пъпки и кожни раздразнения, което да доведе и до допълнително влошаване на състоянието, замърсяване на кожата и появата на белези на тези места.
 

4. Розацея

Розацеята е възпалително заболяване на кожата, изразяващо се в зачервяване и поява на разширени кръвоносни съдове, което също може да бъде провокирано или обострено от стрес.


5. Обща умора на лицето

Стресът, напрежението и повишената тревожност могат да доведат и до безсъние, което води до появата на тъмни кръгове под очите и подпухналост на лицето, съответно и цялостният уморен вид е налице.
 

6. Преждевременно остаряване

Увреждането на колагена и еластина забързват процеса на стареене на кожата, което се характеризира не само с появата на бръчки, но и със загуба на обем на лицето и отпускане на кожата - едни от признаците на старостта.


Как да преборим стреса?

За съжаление на този въпрос е почти невъзможно да бъде отговорено. При всеки човек стресът е провокиран от различни фактори и съответно има различни проявления. Няма лечебно хапче или метод, което да гарантира на всеки, че ще се пребори с това състояние. 
Важно е всеки се самонаблюдава и анализира ситуациите, в които ежедневно попада, както и да разчита състоянието на кожата си, за да си даде сметка, когато налице е повишено ниво на стрес, напрежение или тревога. 

Ако и вие сте подложени на стрес, може да опитате да го преборите с повече спорт, или поне упражнения, които да стимулират кръвообращението.

Не подценявайте и разходките, особено тези в планината, на чист въздух, както и йогата и дори медитацията.

Правилното и здравословно хранене, от своя страна, със сигурност ще се отрази добре на кожните проблеми, провокирани от стреса, както и ще подобри общото ви здравословно състояние.  Не забравяйте да пиете достатъчно вода ежедневно, тя ще ви тонизира и ще помогне да се справите по-бързо с евентуални кожни раздразнения. Намалете кафето, енергийните и алкохолни напитки.
И, разбира се - не се страхувайте да останете "насаме" със стреса и да стигнете до неговия първоизточник, защото това е начина да го преодолеете напълно. А когато вие сте спокойни, уравновесени и щастливи, бъдете сигурни, че и кожата ви ще се чувства така.